Pasztell portré
 

Művészeti anyagok

Anyagok,

amiket a képek készítéséhez használok

Gondosan választom ki az anyagokat, amelyeket a portrék készítéséhez használok. Mivel egy kép elkészítése több óráig, napokig eltart és több évig vagy generációkon keresztül is tetszetősnek kell maradnia, igényesen választom ki a legjobb anyagokat.

Véleményem szerint a legjobb eredmény eléréséhez a művészetben a legjobb anyagok használatát követeli meg, legyen szó akár a papírról, a ceruzáról, a pasztellről vagy az ecsetekről festék esetén.

Ezekkel az anyagokkal, amit tudásommal elegyítve használok, évekig, évtizedekig élvezheted az általad vágyott csodálatos képet kedvencedről, családtagodról vagy barátodról.

kiselefant

Conté kréta rajzok

Conté kréták és rajzeszközök

A kréták sok színben kaphatók, de én csak egy szűk palettát használok a portré készítésnél. A portrét készítésénél csak a szépiát és másik két színt használok egyszerre.

A színek használata függ a papír színétől illetve a készítendő kép hangulatától. Feketét, fehéret, sötétvöröset és sötétbarnát használok a festői illúzió eléréséhez. A Conté pittkréta  szén és agyag vagy viasz összepréselésével készül.

A kréták, amelyek hasonlítanak a pasztellkrétához franciaországból származnak. “Elmaszatolásához” ecseteket használok.

Papír

Különböző papírfajtákat használok, de a leg beváltabbak a Canson Mi-Teintes és a  Canson Mi-Teintes Touch, amely a pasztellkrétához lett kifejlesztve és több színben kapható

Pasztell képek

Lágy pasztell és rajzeszközök

Az elmúlt években a pasztell használatát gyakoroltam, hogy realisztikus képeket festhessek megrendelőimnek, bemutatva Nekik a pasztellben rejlő hihetetlen lehetőségeket.

Képeimet különböző típusú lágy, félkemény, kemény pasztell rudakat, Sennelier, Rembrandt, Conté illetve Derwent, Conté pasztell ceruzákkal készítem. A lágy pasztelleket az alapozáshoz és a nagyobb területek “kitöltésére” használom, míg a keményebb rudak és a pasztell ceruza a részletek kidolgozására megfelelő.

A pasztellkréta porának a papíron való eldörzsölésére leggyakrabban az ujjaimat, míg a kis területeken különböző alakú, műanyag formázót használok.

Papírok

A pasztellképek egyik legfontosabb része a papír. A lágy pasztellpor egy sima felületről egyszerűen lehullik, ezért a lehető legjobb pasztell papírt használom, amihez csak hozzájutok.

Bár a pasztellkép felületét nem szabad megérinteni, olyan felületű papírt kerestem, amely sok réteget elbír és a végén nem kell fixálni, mivel az is tompítja a színeket. Sokféle papírt kipróbáltam, míg rátaláltam a kedvencemre.

A papír, inkább karton, savmentes, a francia Clairefontaine által gyártott PastelMat. Különböző méretben és színekben lehet kapni. Sajnos Magyarországon még nem. Részletgazdag képekhez szeretem a Canson Mi-Teintes Touch kartonját is, de lágy képekhez használom még a Hahnemühle velúrpapírját is.

Grafitceruza rajzok

Grafitceruzák és rajzeszközök

A grafitceruzákin kívül sok egyéb kiegészítő használható, de ez mindig füg ga kép témájától, részletgazdagságától is. Amikor csak lehet, a ceruzán és radíron kívül, más ezközt nem használok.

Néha azért előkerül egy papírzsebkendő az elmaszatoláshoz illetve domborító tű egy-egy bajusz rajzolásánál. Ha normál grafitceruzát használok, természetesen hegyezőre is szükségem van.

Garfitceruzáim Koh-i-noor márkájúak. Az elkészült képet a végén fixálóval rögzítem, az elmaszatolódás elkerülésére.

Papír

Strathmore Bristol Vellum papírt használok a rajzok készítésénél. A papír 100% pamutból készült, a felületi kiképzése miatt alkalmas a száraz technikával, ceruzával, szénnel, pasztellel készített képekhez.